Toto je první díl tutoriálů a návodů na kreslení. Abychom to vše vzali pěkně popořadě, musíme začít úplně na začátku, od toho základního, tedy čáry a šrafování. Doučoval jsem již dost lidí, kteří se na mne obrátili s tím, že by se rádi naučili lépe, například, perspektivu. Často však, i když měli znalost toho, jak perspektive funguje, celé snažení často končilo na tom, že dotyčný, nebo dotyčná, neuměl udělat pořádně rovnou čáru. A to v perspektivě pak dělá problémy.

Vezmeme to tedy popřadě: nejprve si povíme něco o tom, jak se dělají čáry a šrafy, poté sepíšu návod na perspektivu, na stínování, a pak teprve přejdeme k tonalitě, jejíž zvládnutí je základ pro malbu. Rád bych časem nakousl i nějaká pokročilejší témata, anatomii, nebo barevnou teorii. Také s kolegou Václavem Kovářem připravujeme sérii videí o kreslení a tyto podklady budou jakýmsi doplňkem toho, co se do videí nevejde, nebo se tím nebudeme tolik zabývat. Videa budeme vkládat na náš společný youtube kanál Nevzdělanci.

Čáry

Čáry mohou být dvojího typu. Rozlišuji na přesné čáry, které jsou rovné a kontrolované a živé čáry, které mají švih a živost. V obou případech pohyb vychází z celé ruky, tj, z ramene. Ačkoli se to zpočátku může zdát nepřirozené, tak se nebojte, časem si na to zvyknete a zjistíte, že nad vedením čar máte větší kontrolu, zejména na větším formátu. Pokud pohyb vychází z prstů, zápěstí, či lokte, má člověk sklony dělat čáry „do obloučku.

Kontrolované čáry se od těch živých liší hlavně v tom, kde se drží tužka. Pokud chci mít kontrolovanou čáru, je lepší držet tužku blízko jejímu hrotu, u živé je to naopak.

Důležité je nespěchat a koukat se při kreslení čáry na cleý papír. Tedy neostřit zrakem k hrotu, nýbrž v každém momentě koukat, kde se momentálně nachází hrot, potažmo čára a kam směřuji. Nebojte se například na chvíli zastavit, rozhlédnout se a pokračovat. Jsou dvě cvičení, které můžete zkusit:

První cvičení je dělat rovné čáry, přes celý papír od shora dolů, zprava doleva, v obou směrech (tzn. i zespodu nahoru, zleva doprava…) a dělat mezi čarama stejné rozestupy. Druhým cvičením je na stránce zvolit bod a snažit se jej strefit z libovolného místa na papíře rovnou čarou. Na čím větší formát to budete zkoušet, tím lépe. Zkoušejte to alespoň na formát A3, ideálně formát A2.

Šrafování

Osobně rozlišuji dva typy šrafu. Uměleckou a technickou. Jednotlivé valéry (tedy stupně mezi bílou a černou) se u umělecké šrafy tvoří vrstvením, zatímco u technické se jednotlivé valéry liší hustutou a tloušťkou čáry. Technická šrafa je náročnější, protože je nutné hned zezačátku zvolit ten sprýávný tón (neboli valéru).

Podívejme se na tu uměleckou šrafu. Jak ji vytvořit? Zkuste si nakreslit proužek a rozdělit si jej na několik menších dílků. Všechny dílky, krom prvního vyšrafujte rovnoměrnou vrstvou čar. Při druhé fázi pak vyšrafujte všechny krom prvních dvou dílků další vrstvou. Je dobré malinko pootočit směr šrafu, zhruba o 20-30°. Na posledním políčku zkuste přitlačit co nejvíce na tužku. Jde o to dostat z tužky maximální tonnální rozsah. Zkoušejte to a čím větší kontrolu máte, tím více odstínů zvládnete udělat.

Podobně, jako umělecká šrafa se dá postupovat například i tečkováním.

Časté chyby

Mezi časté chyby patří nedbalost a dělání čar „cik cak“. Působí to nepořádně, nečitelně a ledabyle. Cílem šrafy není jen tak šrafovat pro radost mou, nebo králíků, ale dostávat jendotlivé tóny. Šrafování „cik cak“ dojem z tónu ruší a to je přesně to, co nechcete 🙂

Druhou častou chybou je nedotahování šrafu v jenotlivých plochách. Je lepší obrys plochy malinko přetáhnout, než jej nedotáhnout. Při netožažení šraf vznikají různé „aury“ nebo svatozáře, plochy nemají jednoznačně definovaný tón a ztácí se efekt tonality kresby.

Závěr

Je mi jasné, že pro někoho to může být nepohodlné, nezvyklé, nebo naopak těžké. Ale nebojte se, trénink dělá mistra a když to budete dostatečně dlouho zkoušet, zcela jistě se výsledky dostaví velice brzy. A také ještě jeden postřeh. I kontrolované čáry zlepšují svalou paměť a kdo dovede uděšlat dlouhou, rovnou a přesnou čáru, má většinou i dostatečnou kontrolu nad tím, aby udělal jakoukoli čáru. Nejen rovnou, ale nakreslí i takový tvar, jaký chce. Jde o to mít věci pod kontrolou a vědět, co dělám. Na to jsou taková cvičení ideální a když jsem je před lety dělal, neskutečně mi pomohly.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *