Na internetech je spousta návodů, jak malovat, kreslit, či tvořit. Většinou se jedná o video, kde můžete sledovat celý proces obrazu, někdy k tomu autor i něco poví. Protože bych rád, aby na této stránce byly užitečné rady, rozhodl jsem se podělit se s vámi o svůj postup tvoření akvarelem. O tom, jak vymýšlet obrazy, o tom, jak být kreativní a jak malovat „z hlavy“ si povíme někdy příště. Nyní předpokládejme, že jste si našli nějakou fotografii na internetu, nebo si ji donesli domů, případně -ještě lépe!- jste venku a chcete namalovat scénu, na kterou koukáte.

Než se pustíme do návodování, dovolte mi říci pár poznámek. Je to způsob malby, který se mi osvědčil a není to posvátná věc tesaná do kamene. Ale oproti návodům z internetů, kde dotyční jedou jako „tiskárna“, tedy od shora dolů, případně od oka a prokreslují celá obraz, má tento postup spoustu výhod. Naučíte se tak malovat obraz v celku, a nikoli dle jeho jednotlivostí. Naučíte se mít kontrolu nad rychlostí a úrovni zpracování – ať už chcete mít rychlou, nebo detailní dílo, je ten postup vždy stejný, liší se pouze v detailování. Často se stává, že lidé se soustředí na detaily a uteče jim celek. V malování (i kreslení) vždy platí, že se maluje od největšího k nejmenšímu, od celku k detailu, a ne naopak. Všechna média to umožňují, některá více, některá méně.

Obrázek, který jsem pro tento článek vybral je relativně rychlá skica z ulic Prahy, která byla hotová za cca 30 minut a kreslená podle fotografie přímo pro tento účel – zprostředkovat postup. Někdy příště si povíme, jak vzniká ilustrace přímo z hlavy, nebo jak techniky kombinovat.

Vyhledávací a ujasňovací skica

Jako první by měla přijít na řadu skica. Skica slouží k mnoha věcem a spoustu lidí ji rádo přeskakuje a jde rovnou na „věc“. To mi přijde škoda, protože skica plní spoustu fukncí.

Zaprvé, rozkreslíte se. Mozek si potřebuje přivyknout na činnost a kreslení, potažmo malování. Když začnete skicou, rozehřejete si mozek, ruku a začnete být uvolněnější ve svém projevu. Navíc si ujasníte kompozici. Kde má co být, kde je zlatý řez, co do obrázku zahrnu a co naopak můžu vypustit. Je důležitý člověk v popředí? A co auta, mají tam být? To všechno je dobré si rozmyslet ještě před tím, než se pustíte do samotné malby.

Jedná se o tonální skicu a je strašně důležitá. Zejména pro ty, co si s akvarelem moc netykají. K čemu je taková skica dobrá?

Skica je také důležitá pro ujasnění si, co má která plocha za tón. Tedy, jinými slovy, co je světlejší než co a co je tmavší než co.
Zajímá vás, co je nejsvětlejší místo na obrázku a co je nejtmavší místo na obrázku. Ptáte se: je dům vpravo světlejší nebo tmavší, než dům nalevo? Stín na zemí je tmavší nebo světlejí než dům napravo?
Pořadí, a správné seřazení je důležité.

Pamatujte si, že když máte správně kresbu a tóny, na barvách už nezáleží ale máte v podstatě dobrý obraz.

Pod obrázkem jsem vyznačil tónovou stupnici a šipkami jsem určil kde je jaký tón. To, pochopitelně, nedělám, ale přišlo mi dobré v zájmu srozumitelnosti, naznačit, co se odehrává „v mysli“, a co je skutečnou podstatou oné skicy.

předkres tužkou

Předkres.

V předkreslení jde v podstatě o to samé co na skice, ale tentokrát lehčeji. Zajímají vás TVARY jednotlivých věcí a naopak NEZAJÍMAJÍ vás detaily. Nebabrejte se s okapem, střechou, přemýšlejte jaké TVARY má střecha, dům naproti, silnice, kterou vidíte. To je důležité. Jednotlivé tvary musí být jednoznačné a čitelné. Dejte si záležet, aby byly správně zachycené proporce, perspektiva, a klidně si obrázek zkontrolujte tak, že si jej otočíte, nebo se podíváte do zrcadla. Mozek má tendence opravovat chyby, takže je nevidíte. Otočení nebo naopak překlopení v zrcadle mozek zmátne a vy náhle uvidíte to, co byste ještě před chvílí odpřisáhli, že máte správně.

Volba barev

Nejen u akvarelu, ale i u jiných technik je dobré si předem říci, které barvy použijete. Vole zejména primární barvy, tzn. modrou, červenou, žlutou. Z těchto barev namícháte pak veškeré ostatní. O míchání barev, a o tom, jak používat i ty ostatní (sekundární a terciální) barvy je na samostatný článek, který tu také hodlám zveřejnit.

Na obrázku je vidět tři barvy, které jsem si vybral. Jedná se o studenou červenou, okr a pruskou modř. Výběrem těchto tří barev definujete celou barevnost obrázku, jeho náladu a vyznění. Nebojte se si vybírat jiné barvy a experimentovat, ale vždy jen v rámci těchto tří barev.

připraveno na malování

Akvarel vyžaduje cit v tom, kolik barvy a vody máte ve štětci. Cit se dá vybudovat praxí. Když nevíte, kolik tam máte vody a barvy, zkuste si to před nanesením na papír někde bokem.

Nebojte se velkých štětců! Neberte si žádné tintítko! Pořádný štětec je základ. Nemyslím teď vlas štětce, myslím tím jeho velikost.

první vrstva

Osobně si nenamáčím papír před první vrstvou. Jdu seshora dolů a snažím se vytvořit ,,jeden velký flek“, tak, aby se mi do sebe barvy vpíjely. Barvy volím podle nejsvělejšího odstínu v daném místě. Pokud je tedy věž světla žlutá respektive okrová), dávám tam právě tu žlutou.
Vidíte, kde mám tmavší a světlejší barvy? Koukám se do tonální skicy a tam kde vím, že je stín, tam se nebojím přidat vodu s více pigmentu. Pokud jste někde bojovali s tonální skicou, budete pravděpodobně bojovat i s výsledným obrazem.

V jedné knížce jsem četl supr pomůcku:

První vrstva se kreslí čajem, druhé mlíkem a třetí medem.
Čaj, mlíko a med krásně odpovídá konzistencím akvarelů při malbě.

Vskutku první vrstvu malujete rozmíchaným akvarelem, který je skoro až bych řekl průhledný. Opravdu jako nějaký silný (černý, nebo modrý 😉 ) čaj.

Druhá vrstva je již vyýraznější a konzistence připomíná mléko. Neprůhledná barva. Nevidíte ani na podložku pod rozmíchanou barvou.
Třetí, závěrečná fáze malujete už hurnou barvou, téměř z vaničky/tuby.

Když je první vrstva hotová, nebráním se tomu, abych tu a tam něco přidal… tady si můžete hrát. Přidat trochu červené tuhle, a malinko modré tamhle.

Poté čekám, na zachnutí první rstvy. Velmi důležité!

Důležité je malovat správně plochy

maluji plochy. Jestli je střecha trojúhelník, maluji trojúhelník. Nemyslím na to, jestli je to jehlan nebo ne.
Je nutné postupovat rychle, jistě a zároveň pečlivě. Musím dobře pozorovat, jaký trojúhelník je ten, který maluji?

jakou má proporci?
jaký má tvar?
Jaké má úhly?

Podkres tužkou pomáhá.

Všimnte si té vykousnuté římsy. To je u akvarelu děsně důležité. Kontrasty, které vám dělají a ,,vytesávají ostatní prvky“.

Dobré také je, malinko barvy variovat. Pokud tedy maluji například červenou, přimíchám do ní tu a tam trochu modré nebo žluté. Hrajte si s barvami, malování by měla být radost.

V podstatě jediné dva štětce, které používám pro formát okolo A3

Až teprve poté, co mám druhou vrstvu, jdu tepve na detaily. Jak jsem psal výše! Od celku k detailům! Snažím se vyhýbat příliš malým štětcům. Malé štětečky svádí k detailování a malba pak postrádá švih. Pokud trváte na malých detailech, doporučuji si vzít spíše větší štětec s dobrou špičkou a malovat je právě tím větším štětcem. Obraz bude mít větší švih a i vy se lépe naučíte kontrolvoat štětec.

Osobně při malbě akvarelem preferuji kulaté štětce, zatímco při kvaši nebo akrylu štětce ploché. Zdá se mi to tak lepší a tak nějak vhodnější k té dané technice.

Malým štětcem mohu dodělat detaily, nazančit tašky na střechách, vybarvit okna, namalovat tyče u silničních značek. Jak postupuji, maluji stále a stále hutnější barvou. Na finální a nejtmavší detaily pak namáčím štětec přímo ve vaničce s bavou, abych docílil nejhutnější možné barvy.

hotová malbo-skica

A je to. Toto byl celkový návod, jak postupovat při malbě. V dalších dílech našeho povídání se pak budeme věnovat jednotlivým částem podrobněji. Napíšu něco o dělání čar, perspektivě, nebo tonalitě jako takové. A časem si projdeme celý postup ještě jednou, tentokrát detailnější malbu a více podrobně.

2 thoughts on “Jak vzniká akvarelová malba

  1. Adame, díky, ráda jsem si přečetla a oživila si tak Tvůj postup při akvarelu, který jsi nás učil na kurzu. :-). Máš tu zajímavé čtení. 🙂 Budu se těšit na další články.

    1. Rádo se stalo! Další články jsou v přípravě, rád bych, aby zde vycházely 1-2 příspěvky týdně. Momentálně je připraveno další povídání o akvarelech a rozepsané mám i nějaké další tutoriály, například na perspektivu nebo míchání barev… Děkuji velice za podporu! 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *